Telefon

0250-734200 0350-401680

Adresa

Str. Regina Maria, nr. 7 Ramnicu Valcea, Valcea, 240151

Program

Luni-Joi: 08:00 - 16:30, Vineri: 08:00 -14:30

Ce informatii trebuie sa figureze pe produsele alimentare si cum pot fi reclamate neregulile

8 sept.

Ce informatii trebuie sa figureze pe produsele alimentare si cum pot fi reclamate neregulile

Reglementarile europene stabilesc o serie de informatii care trebuie incluse obligatoriu pe etichetele produselor alimentare preambalate. In acest fel, consumatorii pot afla inainte de a le cumpara ce ingrediente contin sau locul de provenienta. Daca aceste reguli nu sunt respectate sau daca sunt folosite practici comerciale incorecte, se pot face reclamatii la ANPC. Prevederile referitoare la informarea despre produsele alimentare preambalate sunt incluse in Regulamentul (UE) nr. 1169/2011, care se aplica direct in toate statele membre ale Uniunii Europene.

Dispozitiile actului vizeaza toti operatorii din sectorul alimentar, in toate etapele lantului alimentar, si toate produsele alimentare destinate consumatorilor, scopul principal fiind protectia acestora din urma.

Responsabilitatea pentru includerea pe etichete a informatiilor obligatorii revine operatorului din sectorul alimentar sub a carui denumire sunt comercializate produsele alimentare. In cazul in care acesta n-are sediul in UE, responsabilitatea revine importatorului pe piata Uniunii.

Ce informatii trebuie sa gasim pe etichete

In principal, informatiile obligatorii care trebuie puse la dispozitia consumatorilor fac referire la:

  • identitatea si compozitia, proprietatile sau alte caracteristici ale produsului alimentar;
  • protectia sanatatii consumatorilor si utilizarea sigura a unui produs alimentar (insusirile legate de compozitie care pot dauna sanatatii; data durabilitatii minimale, conditiile de pastrare si de siguranta a utilizarii; efectele asupra sanatatii, inclusiv riscurile si consecintele legate de consumul daunator si periculos al unui produs alimentar);
  • caracteristicile nutritionale care sa permita consumatorilor sa aleaga in cunostinta de cauza.

Concret, potrivit regulamentului european, pe etichetele produselor trebuie sa gasim:

  • denumirea produsului;
  • lista ingredientelor;
  • orice ingredient sau adjuvant tehnologic care provoaca alergii sau intoleranta, utilizat in fabricarea sau prepararea unui produs alimentar si inca prezent in produsul finit, chiar si intr-o forma modificata;
  • cantitatea de anumite ingrediente sau categorii de ingrediente;
  • cantitatea neta de produs alimentar;
  • data durabilitatii minimale sau data-limita de consum;
  • conditiile speciale de pastrare si/sau conditiile de utilizare;
  • numele sau denumirea comerciala si adresa operatorului din sectorul alimentar responsabil de includerea informatiilor pe produs;
  • tara de origine sau locul de provenienta (daca este cazul);
  • instructiuni de utilizare (daca este cazul);
  • pentru bauturile care contin mai mult de 1,2% alcool in volum, concentratia alcoolica dobandita;
  • o declaratie nutritionala. (Aceasta va fi obligatorie incepand din 13 decembrie 2016. Totusi, operatorii care vor sa o includa trebuie sa respecte prevederile regulamentului.)

Informatiile trebuie sa figureze direct pe ambalaj sau pe eticheta prinsa de produs. De asemenea, este necesar sa fie amplasate intr-un loc evident, pentru a fi usor de observat si citit. "Acestea nu trebuie sa fie in niciun caz disimulate, ascunse, trunchiate sau separate prin orice alte reprezentari scrise sau imagini sau prin orice alt element intercalat", este subliniat in regulament.

In cazul produselor care nu sunt preambalate, singurele informatii obligatorii care trebuie puse la dispozitia consumatorilor sunt cele referitoare la ingredientele alergene. De obicei, aceasta regula se aplica unitatilor in care se prepara produse alimentare destinate consumului direct – cum ar fi restaurantele, cantinele, scolile, spitalele, societatile de catering – sau acolo unde produsele sunt vandute "vrac".

Informatii suplimentare obligatorii

In cazul anumitor tipuri sau categorii de produse alimentare, Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 impune si includerea unor mentiuni suplimentare.

Astfel, lista acestora include:

  • produsele alimentare ambalate in anumite gaze;
  • produsele alimentare care contin indulcitori;
  • produsele alimentare care contin acid glicirizinic sau sarea sa de amoniu;
  • bauturile cu continut ridicat de cafeina sau produsele alimentare cu adaos de cafeina;
  • produsele alimentare cu adaos de fitosteroli, esteri de fitosterol, fitostanoli sau esteri de fitostanol;
  • carnea congelata, preparatele din carne congelate si produsele pescaresti netransformate congelate.

Informarea corecta a consumatorilor

Reglementarile europene interzic practicile incorecte de informare care ar putea sa induca in eroare cumparatorii.

Mai exact, informatiile trebuie sa fie corecte "in ceea ce priveste caracteristicile produsului alimentar si in special in ceea ce priveste natura, identitatea, proprietatile, compozitia, cantitatea, data durabilitatii minimale, tara de origine sau locul de provenienta, metoda de fabricatie sau productie".

Totodata, produselor alimentare nu le pot fi atribuite efecte sau proprietati pe care nu le au si nici nu se poate sugera ca acestea poseda caracteristici speciale.

"Sub rezerva derogarilor prevazute de legislatia Uniunii aplicabile apelor minerale naturale si produselor alimentare cu destinatii nutritionale speciale, informatiile referitoare la produsele alimentare nu atribuie niciunui produs alimentar proprietati de prevenire, de tratament sau de vindecare a unei boli umane si nu evoca astfel de proprietati", mai este mentionat in actul normativ citat.

Aceste reguli se aplica inclusiv in cazul publicitatii si prezentarii produselor.

Reclamarea neregulilor la ANPC

In situatia in care consumatorii descopera nereguli in etichetarea produselor alimentare preambalate sau practici comerciale incorecte, acestia pot face reclamatii la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).

Reclamatiile pot fi formulate in scris sau prin e-mail, conform site-ului autoritatii. Pentru ca acestea sa fie solutionate de reprezentantii ANPC, consumatorii trebuie sa-si furnizeze datele de identificare.

"Primirea reclamatiilor de la consumatori se face la sediile Comisariatelor Judetene pentru Protectia Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului Bucuresti, in functie de raza teritoriala in care isi desfasoara activitatea operatorul economic reclamat", este mentionat pe site-ul sursei citate.

Reclamatiile se fac in nume personal si se rezolva obligatoriu in termen de 30 de zile de la momentul inregistrarii. In interiorul acestui termen va fi trimis raspunsul catre consumator, indiferent ca solutia este favorabila sau nefavorabila.

Daca este nevoie de o cercetare mai amanuntita, termenul poate fi prelungit cu cel mult 15 zile.

"Reclamatia/sesizarea se rezolva in termenul legal, cu conditia ca aceasta sa fie insotita de toate documentele probatorii, respectiv factura fiscala, bonul fiscal sau chitanta, contractul, certificatul de garantie sau alte documente, dupa caz", mai scrie pe site-ul ANPC.

Formularul online pentru reclamatii este disponibil aici, iar datele de contact ale comisariatelor ANPC sunt disponibile aici.

Produsele alimentare care au fost introduse pe piata sau etichetate inainte de 13 decembrie 2014 – data de la care Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 se aplica – si care nu respecta regulile pot fi vandute pana la epuizarea stocurilor. Din acest motiv, consumatorii inca pot gasi pe piata produse care nu respecta regulile de etichetare.