Acte normative importante publicate în perioada 31 mai – 6 iunie 2021
→ Toate firmele, chiar și cele fără regulament intern, sunt obligate să-și întocmească politica antihărțuire încă din 2019. Sancțiunea pentru cele care nu iau măsuri de prevenire și combatere a hărțuirii la locul de muncă este o amendă între 30.000 și 50.000 de lei.
→ GDPR: Poți înregistra candidații la interviurile pentru recrutare? Potrivit specialiștilor, îregistrarea video sau audio a candidaţilor care trec printr-un interviu de angajare este admisibilă din punctul de vedere al GDPR doar dacă are ca temei un interes legitim, cum ar fi realizarea unui casting sau obţinerea unui post în televiziune, nu şi dacă imaginile sunt prelucrate de firmă în vederea angajării.
→ Indemnizația de neconcurență, care se achită salariatului de către angajator în baza unei clauze de neconcurență, reprezintă un venit asimilat salariilor pentru care se datorează atât impozit, cât și contribuții sociale. În articol detaliem modul de acordare și de plată, tratamentul fiscal, declararea și alte aspecte importante bine de știut.
→ În urma unor modificări succesive la formularul 300 și la regulile sale de completare, mai nou, toate deconturile membrilor grupurilor de TVA pot fi depuse online. Concret, începând din această lună, toate deconturile de TVA ale membrilor unui grup fiscal, precum și decontul consolidat se vor depune prin mijloace electronice.
→ Decizii CJUE: Potrivit unei hotărâri pronunțate joi de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, o firmă intrată în faliment are în continuare dreptul la deducerea TVA-ului din operațiunile făcute până la desființarea efectivă. Decizia CJUE a venit într-un litigiu dintre o companie din țara noastră și Fiscul român și va duce la schimbarea practicii actuale a ANAF, care considera că intrarea în faliment duce automat la pierderea dreptului de deducere a TVA-ului.
+ Tot joi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a mai pronunțat într-o speță în materia TVA. Potrivit CJUE, un imobil dat în chirie de o firmă în altă țară nu-i un sediu comercial fix, în sensul regulilor de TVA, pentru că în acel imobil nu există resursele necesare pentru a putea vorbi de o structură care să acționeze în mod autonom.
+ Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat, recent, și într-o speță privind aplicarea unei alte legislații de asigurări sociale pentru angajații trimiși în străinătate. Concret, decizia CJUE a clarificat utilizarea formularului A1 în cazul agenților care plasează forță de muncă în străinătate.
→ Politica de e-Guvernare, care arată cum își propun autoritățile să crească major nivelul de digitalizare actual din instituțiile publice, a fost adoptată joi de Executiv. Iată ce servicii vor putea accesa digital companiile până în 2030.