Firmele nu mai trebuie sa isi certifice declaratiile de impozit pe profit, aceasta obligativitate fiind eliminata din Codul de procedura fiscala printr-o ordonanta de urgenta care a intrat in vigoare pe 28 februarie. In aceste conditii, formularele 101, care au termen pana pe 25 martie, vor fi transmise catre Fisc fara certificare. De asemenea, conform noilor reglementari, certificarea a devenit optionala pentru toate declaratiile fiscale, inclusiv pentru cele rectificative.
Contribuabilii nu mai trebuie sa-si certifice declaratiile de impozit pe profit, se precizeaza in OUG nr. 8/2014 pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 151 si care a intrat in vigoare vineri, pe 28 februarie.
Mai exact, prin actul normativ recent intrat in vigoare a fost abrogat alineatul 5 al articolului 83 din Codul de procedura fiscala (CPF), care prevedea ca, de la 1 ianuarie 2014, declaratiile fiscale anuale de impozit pe profit ale contribuabililor trebuie certificate de catre un consultant fiscal, in conditiile legii, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea.
In conditiile in care, termenul limita pana la care trebuie depus formularul 101 pe anul 2013 este 25 martie 2014, conform noului act normativ, persoanele juridice trebuie sa depuna la Fisc, online, doar declaratia de impozit pe profit pentru anul anterior, fara o certificare facuta de un consultant fiscal.
Certificarea tuturor declaratiilor fiscale este optionala
Contribuabilii pot opta pentru certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, din 28 februarie, se arata in OUG nr. 8/2014. Mai exact, contribuabilii pot opta sa-si certifice declaratiile fiscale la ANAF, dupa ce le depun online.
Totusi, desi este optionala, certificarea declaratiilor fiscale va reprezenta un criteriu de evaluare in analiza de risc efectuata de organul fiscal in scopul selectarii contribuabililor pentru inspectia fiscala, potrivit OUG nr. 8/2014.
Conform reglementarilor recent intrate in vigoare, certificarea declaratiilor fiscale se va realiza cu/fara rezerve, in acord cu normele de certificare aprobate, in conditiile legii, de Camera Consultantilor Fiscali (CCF), cu avizul MFP.
"Documentele care se incheie ca urmare a certificarii trebuie sa cuprinda obligatoriu explicatii cu privire la cuantumul si natura creantei fiscale declarate, precum si, dupa caz, cauzele care au generat rectificarea, iar in cazul unei certificari cu rezerve, motivatia acesteia", se mentioneaza in OUG nr. 8/2014.
In plus, noul act normativ prevede ca certificarea declaratiilor fiscale trebuie realizata de un consultant fiscal care a dobandit aceasta calitate potrivit reglementarilor legale cu privire la organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala. De asemenea, acest consultant trebuie sa fie inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala.
Potrivit OUG nr. 8/2014, daca certificarea declaratiilor fiscale o face un consultant fiscal care NU este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali sau o persoana care NU are calitatea de consultant fiscal, efectul este ca Fiscul va considera ca lipseste certificarea.
"Organul fiscal va notifica contribuabilul in cazul in care constata ca a fost depusa o declaratie fiscala certificata de un consultant fiscal care nu este inscris ca membru activ in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala sau de catre o persoana care nu are calitatea de consultant fiscal, potrivit legii", se subliniaza in OUG nr. 8/2014.
In plus, in cazul in care contribuabilul nu depune o noua certificare, in termen de 30 de zile de la notificarea Fiscului, atunci se va considera ca lipseste certificarea declaratiilor fiscale.
Conform noilor dispozitii, in urmatoarea perioada ar trebui aprobata, prin ordin al ministrului finantelor, la propunerea presedintelui ANAF, o procedura de depunere la organul fiscal a documentului de certificare intocmit de consultantul fiscal si procedura privind schimbul de informatii intre ANAF si CCF.
Odata cu introducerea certificarii drept criteriu in evaluarea riscului unui contribuabil, Ministerul Finantelor (MFP) a modificat substantial aplicarea acestei proceduri fata de intentiile anuntate anterior.
In plus, MFP a precizat, intr-un comunicat de presa, emis pe 21 februarie, urmatoarele aspecte:
Mai mult, in comunicatul MFP se sublinia ca, prin proiectul de ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare s-a propus, printre altele, abrogarea prevederilor art. 83 alin. (5) din CPF, ceea ce a schimbat conceptul privind certificarea declaratiilor fiscale, inclusiv a celor rectificative, care a devenit optionala.
Ulterior, anunturile facute de MFP in cursul lunii februarie in ceea ce priveste certificarea declaratiilor fiscale s-au concretizat odata cu intrarea in vigoare a OUG nr. 8/2014 pe 28 februarie.
Reglementarile privind consultantii fiscali au fost si ele modificate
Optiunea de a efectua certificarea declaratiilor fiscale a modificat si reglementarile care vizeaza profesia de consultant fiscal, se arata in OUG nr. 8/2014.
Astfel, pentru a le permite consultantilor sa certifice declaratii fiscale, MFP a inclus in recentul act normativ mai multe modificari ale OG nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala.
Astfel, cele mai importante noutati introduse sunt urmatoarele: