Sinteză legislativă: Cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada Ianuarie 2023
Declarația 112 urmează să fie adaptată la cele mai recente modificări fiscale
Un proiect de ordin care va aduce declarația 112 la zi cu cele mai recente modificări fiscale ce privesc veniturile salariaților a fost pus în dezbatere joi. Printre schimbările care vor fi aduse formularului se numără:
- introducerea la poz. 1.11.2, 1. 11.3 și 1. 11.4 din Nomenclatorul „Tip asigurat” a tipului de asigurat „Salariat care desfășoară activitate în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă/raport de serviciu, după caz, beneficiar al măsurii „200 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă” prevăzută de O.U.G. nr.168/2022;
- eliminarea din Nomenclatorul „Tip asigurat” a poz.9.1 „Persoane fizice care desfășoară activități necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activități cu caracter ocazional desfășurate de zilieri, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la un beneficiar de lucrări din sectorul agricol și în industria alimentară, care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct.7 din Codul fiscal;
- introducerea în Nomenclatorul „Indicativ condiții speciale/deosebite” a trei noi poziții referitoare la condiții de muncă speciale, ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor Legii nr.351/2022;
- modificări ce vor permite aplicarea noilor reguli în materia deducerilor personale;
- referiri la cea mai recentă facilitate fiscală aprobată pentru salariați – contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual.
Noua formă a D112 va fi folosită în februarie pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2023.
Negocierea colectivă: Cum se procedează când angajații nu sunt interesați să-și desemneze un reprezentant și să participe la discuții pentru un CCM
Inițierea negocierilor colective în vederea încheierii unui contract colectiv de muncă și corecta informare a salariaților cu privire la modul în care își pot exercita acest drept este acum obligatorie pentru angajatorii cu cel puțin 10 salariați, chiar dacă angajații nu își desemnează reprezentanți în acest scop (pentru ei negocierea fiind un drept, nu o obligație). Potrivit specialiștilor, pentru a demonstra că a parcurs pașii obligatorii, angajatorul trebuie să aibă dovada transmiterii invitației privind intenția de începere a negocierilor colective: „dacă salariații au fost invitați, au primit toate informațiile, angajatorul a spus și cu câți reprezentanți este de acord, eventual, i-a informat și că trebuie să-i voteze cu cel puțin 50% + 1 etc. și angajații fie nu au răspuns în niciun fel, fie au refuzat, punem la dosar invitația cu dovada comunicării și considerăm că nu avem un partener de dialog – avem un refuz clar”.
Pentru angajați, dreptul de a absenta motivat de la locul de muncă până la zece zile lucrătoare pe an pentru situații neprevăzute este însoțit de obligația de a recupera perioada de absență, într-un mod stabilit de comun acord cu angajatorul. În mod necesar, firmele ar trebui să aibă stabilite proceduri pentru aceste absențe, care să răspundă în mod adecvat situațiilor ce se pot ivi în practică: părțile trebuie să știe cum anume și cui trebuie semnalate, în prealabil, aceste absențe sau cum se face recuperarea, dar nu numai. În articol vă spunem cum recomandă specialiștii să fie întocmită acest tip de procedură pentru a preveni potențialele probleme ulterioare – spre exemplu, cele cauzate de plecarea angajaților.
Controale ANAF 2023: Ce verificări spune șeful Fiscului că sunt în plan la persoanele fizice și juridice
Conform unor declarații recente ale președintelui ANAF Lucian Heiuș, printre țintele controalelor ce vor fi derulate în 2023 de Fisc vor fi în domeniul TVA-ului, transporturile rutiere, grupurile de firme și cei care au încasat bani de la stat în perioada pandemiei de coronavirus. De asemenea, verificările vor viza domeniile specifice în care s-a constatat un risc mare de neconformare (potrivit declarațiilor anterioare, vizate ar fi mai ales cabinetele de stomatologie sau saloanele de înfrumusețare) și averile nejustificate ale persoanelor fizice.
De anul acesta, anumite beneficii acordate de angajator salariaților au un tratament fiscal preferențial numai dacă, în total, nu depășesc un plafon lunar de 33% din salariul de bază. Problema este că anumite beneficii au și un plafon individual anual, care interferează într-un mod nefericit pentru companii cu plafonul lunar de 33%, atenționează Camera Consultanților Fiscali, care propune ministerului să-i ajusteze regulile, oferind și două variante în acest sens:
- fie menținerea plafonului lunar de 33% numai pentru beneficiile netaxabile care au un plafon individual de asemenea lunar și eliminarea din discuție a celor cu plafon individual anual;
- fie aplicarea plafonării de 33% anual (în decembrie sau în ultima lună a relației contractuale a salariatului cu angajatorul) în cazul beneficiilor netaxabile care au un plafon individual anual.
Amintim că, în trecut, autoritățile au implementat nu o dată propunerile venite din partea mediului de afaceri sau a specialiștilor.
Specialiști: Notificările de conformare de la ANAF riscă să fie prea vagi pentru a fi utile, iar termenul de 30 de zile este scurt
În curând, înainte de posibila selectare a unei firme pentru derularea inspecției fiscale, aceasta va fi anunțată printr-o notificare de conformare că are 30 de zile la dispoziție să-și rezolve problemele identificate de ANAF. Potrivit specialiștilor, chiar dacă ideea introducerii notificării de conformare este, în teorie, una bună, procedura aferentă ar trebui gândită mai în detaliu pentru a fi cu adevărat de folos companiilor, deoarece termenul de 30 de zile nu pare să fie suficient pentru ca acestea să-și rezolve problemele într-un mod eficient, iar modelul notificării de conformare apărut în dezbatere pare să indice că autoritățile nu vor fi tocmai explicite în acest document.
Deoarece a suferit sute de modificări în doar câțiva ani și în foarte multe cazuri nu se mai poate face corelarea, Codul fiscal ar trebui rescris în totalitate, a declarat joi un secretar de stat în Ministerul Finanțelor. Rescrierea ar implica, de principiu, inițierea, dezbaterea și oficializarea unui act normativ complet nou (lege sau ordonanță) și abrogarea Legii 227/2015, nu doar de o simplă renumerotare și republicare a actualului Cod. Însă pentru a face acest lucru, MF are nevoie de aprobarea Executivului.
Printr-un proiect de hotărâre aprobat joi, Guvernul a decis să prelungească schema de reducere a accizei pentru motorina utilizată în agricultură. În acest an, subvenția care se va acorda fermierilor ca ajutor de stat, sub formă de rambursare, este de 1,529 lei/litru și reprezintă diferența dintre nivelul de 1.632,81 lei/1.000 litri al accizei standard pentru motorină și rata accizei reduse de 103,9059 lei/1.000 litri.