Telefon

0250-734200 0350-401680

Adresa

Str. Regina Maria, nr. 7 Ramnicu Valcea, Valcea, 240151

Program

Luni-Joi: 08:00 - 16:30, Vineri: 08:00 -14:30

Sinteza legislativă: Cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 6 – 12 iunie 2022

15 iun.

Sinteza legislativă: Cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 6 – 12 iunie 2022

 Sinteza legislativă: Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 6 – 12 iunie 2022. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică. Explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile – ele trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative.

 Măsuri speciale: Companiile cu fonduri și resurse blocate de sancțiunile internaționale vor putea obține dezghețarea lor dacă deschid ușile unui supraveghetor al statului, cu acces deplin la chestiunile economice interne, potrivit unui OUG oficializat joi. Actul normativ instituie aceste măsuri speciale pentru persoanele juridice deținute sau aflate sub controlul unei persoane/entități ale căror fonduri și/sau resurse sunt blocate în contextul războiului purtat de Rusia în Ucraina.

 Proiect de OUG: Taxarea inversă va fi prelungită până în 2026 pentru operațiunile care ar expira la 1 iulie. Opt operațiuni din 15, pentru care e posibilă în prezent taxarea inversă, ar urma să dispară, de la 1 iulie 2022, din lista din Codul fiscal a celor pentru care se aplică această măsură de simplificare în domeniul TVA-ului. Totuși, Ministerul Finanțelor a inițiat un proiect de OUG pentru a extinde valabilitatea celor opt operațiuni până la finele anului 2026, după ce autoritățile europene au dat undă verde măsurii la nivelul UE.

 Uniformizarea tratamentului fiscal al biletelor de valoare: Conform unei propuneri legislative ajunse recent la Senat, tichetele pentru masă, creșă, vacanță și cultură ar putea fi scutite de impozitul pe venit, fără limitări. Pentru a produce efecte, proiectul trebuie să parcurgă întregul traseu legislativ.

 Propunere la Ministerul Finanțelor: Restructurarea financiară va acoperi și datoriile restante ale firmelor din anul 2021, prevede un proiect de OUG pus în dezbatere la Finanțe. Astfel, cei interesați vor putea să notifice autoritățile că vor să beneficieze de mecanism până în ianuarie 2023, iar cererile de restructurare vor putea fi depuse până în iulie 2023.

 Fișa postului și RI redevin obligatorii: Microîntreprinderile ar trebui să se pregătească din timp pentru reintroducerea obligației de a avea regulament intern și fișe de post. Chiar dacă nu este încă oficială revenirea la obligația de a întocmi regulamentul intern și de a comunica persoanei selectate în vederea angajării, dacă ne raportăm la debutul relației de muncă sau un contract aflat în executare, dacă este vorba despre o modificare a funcției sau a felului muncii, microîntreprinderile care au fost exceptate prin OUG nr. 37/2021 și care, fie au renunțat la aceste documente, fie nu le-au mai întocmit, ar trebui să le pregătească din timp.
 
 SSM: Oricare ar fi alternanța muncă la birou – muncă acasă, obligațiile de SSM trebuie să vizeze ambele locații. Alternanța muncă la birou – muncă de acasă (sau de oriunde altundeva) presupune pentru angajator o sarcină mai mare în sfera sănătății și securității în muncă (SSM). Ideal ar fi ca, în cazul celor care nu vin deloc la birou, să se specifice clar în contract acest lucru pentru că obligațiile în ceea ce privește instructajul de SSM sunt mult reduse.

 Propunere de modificare a Codului muncii: Mai mulți parlamentari propun introducerea contractului de muncă cu zero ore. Care ar fi utilitatea sa. Un proiect de  modificare a Codului muncii depus recent la Parlament va modifica, dacă va fi adoptat și va ajunge să intre în vigoare, noțiunea de contract cu normă parțială astfel încât aceasta să cuprindă și contracte cu zero ore în care angajatul să vină să lucreze doar la cererea angajatorului și numai dacă vrea asta.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

 Agenda săptămânii 13 – 19 iunie: În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care a început ieri.
 
 HR: Se înregistrează în Revisal sancțiunea disciplinară a reducerii salariului? Ce facem când salariatul e plătit cu minimul pe economie? În articol vă spunem cum se procedează atunci când un angajat indisciplinat e plătit cu salariul minim și, la prima vedere, pare că nu poate fi sancționat cu reducerea salariului de bază.

  Impozit pe profit: Mai sunt două săptămâni pentru îndeplinirea a două obligații majore. Anul acesta este unul atipic, în anumite privințe, pentru plătitorii de impozit pe profit. Dacă de obicei aceste firme aveau trei mari obligații fiscale de rezolvat până la termenul din 25 martie, în 2022 a fost valabilă numai una dintre ele. Celelalte două au fost amânate cu trei luni, până pe 27 iunie (teoretic, termenul este 25 iunie, dar, fiind o zi de weekend, se amână pentru următoarea zi lucrătoare).

 Reminder: Aplicabilitatea amnistiei fiscale date în 2020 expiră la finalul acestei luni. Amnistia fiscală dată prin OUG 69/2020 avea termen-limită pentru depunerea cererilor, de către contribuabilii cu datorii bugetare, în data de 31 ianuarie 2022 însă, prin OUG 130/2021, s-a prevăzut mutarea termenului pe 30 iunie 2022. Esența acestei amnistii e că se plătește obligația principală și se scapă astfel de accesoriile care s-au acumulat între timp.

 Administrator de bloc salariat sau PFA: Care sunt diferențele de regim fiscal. Potrivit legislației în vigoare, administratorii de bloc pot lucra și cu contract de prestări servicii, nu doar cu contract de muncă. Astfel, un administrator PFA va fi responsabil de propria situație fiscală, completând declarația unică în fiecare an pentru a-și achita dările la stat. În funcție de valoarea totală a veniturilor nesalariale ale administratorului PFA, acesta ar putea chiar să nici nu fie obligat să achite contribuțiile sociale.