Telefon

0250-734200 0350-401680

Adresa

Str. Regina Maria, nr. 7 Ramnicu Valcea, Valcea, 240151

Program

Luni-Joi: 08:00 - 16:30, Vineri: 08:00 -14:30

Noutati Legislative

27 mart.

Noutati Legislative

ASF a decis să retragă autorizația de funcționare a Euroins. Falimentul se va decide în instanță

  • Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis joi retragerea autorizației de funcționare a societății Euroins România, constatând starea de insolvență a acestui asigurător.
  • Următorii pași sunt oficializarea retragerii autorizației de funcționare a companiei (lucru care s-a întâmplat vineri, prin publicarea în M. Of. nr. 223 a Deciziei ASF nr. 262/2023). Apoi, FGA preia activitatea Euroins – FGA este un fond special de unde își pot acoperi pagubele cei care nu o mai pot face de la un asigurător în insolvență. Ulterior, ASF va cere în instanță falimentul, iar păgubiții Euroins vor putea depune cereri de plată, care se vor plăti în 60 de zile de la data oficializării retragerii autorizației. E de subliniat că, pentru moment, valabilitatea polițelor emise de Euroins nu e afectată.

,,Undă verde” de la CCR: Anumiți producători și comercianți din domeniul agroalimentar vor trebui să raporteze lunar stocurile de produse

  • Producătorii agricoli, depozitarii, procesatorii la nivel național și comercianții care activează în domeniul agroalimentar vor fi obligați să raporteze lunar stocurile de produse agricole și alimentare, conform unui proiect de lege adoptat de Parlament și care joi a trecut de o analiză de constituționalitate a CCR, iar cei care nu se vor conforma vor risca amenzi de până la 20.000 de lei. Singurii excepțați de raportare vor fi comercianții care au o activitate mai restrânsă.
  • Furnizarea lunară de date statistice privind stocurile se va aplica în cazul următoarelor produse: legume și fructe; cereale și produse pe bază de cereale; semințe de oleaginoase și produse pe bază de oleaginoase; leguminoase furajere; semințe certificate (cereale, orez, oleaginoase și proteaginoase); carne și produse din carne, conserve din carne și mixte; lapte și produse din lapte; produse de morărit și panificație; produse prelucrate, procesate, conservate din legume și fructe; grăsimi și uleiuri; apă, inclusiv apă minerală naturală, apă de izvor și toate celelalte ape îmbuteliate sau ambalate; orez; plante aromatice, sare și condimente; ceaiuri; zahăr; miere; drojdie.

Eșalonarea la plată a datoriilor fiscale în 2023: Ce contribuabili și în ce condiții pot folosi versiunea clasică sau cea simplificată

  • În contextul pandemiei de coronavirus, autoritățile fiscale au introdus un nou mecanism pentru gestionarea datoriilor fiscale: eșalonarea simplificată la plată, care poate fi accesată pentru datoriile fiscale restante cu o vechime de cel mult 12 luni anterioare datei depunerii cererii și neachitate până la data eliberării certificatului de atestare fiscală. Contribuabilii pot accesa eșalonarea simplificată numai dacă datoriile fiscale vizate sunt de cel puțin 500 de lei (persoane fizice), 2.000 de lei (asocieri fără personalitate juridică) sau 5.000 de lei (persoane juridice).
  • Forma clasică a eșalonării se acordă pentru o perioadă mult mai lungă, de până la cinci ani, cu condiția să fie instituită o garanție. Fără garanție, eșalonarea clasică se poate întinde pe cel mult șase luni. Orice persoană fizică sau juridică poate să acceseze eșalonarea clasică, însă numai dacă datoriile fiscale vizate sunt de cel puțin 500 de lei (persoane fizice), 2.000 de lei (asocieri fără personalitate juridică) sau 5.000 de lei (persoane juridice). Pentru accesarea eșalonărilor trebuie, însă, îndeplinite și o serie de condiții, pe care le găsiți detaliate în articol.

Importanța examenului medical, atât la angajare, cât și periodic. Ascunderea unor afecțiuni serioase ale angajatului și potențialele sale efecte

  • Scopul examenului medical la angajarea în muncă este de a se stabili aptitudinea, aptitudinea condiționată sau inaptitudinea permanentă ori temporară în muncă, pentru profesia funcția și locul de muncă pe care urmează să îl ocupe persoana respectivă.
  • Supravegherea sănătății lucrătorilor este asigurată de către medicii specialiști de medicina muncii, însă prestația medicală concretă se efectuează pe baza fișei de identificare a riscurilor profesionale pe care angajatorul trebuie să o comunice medicului specialist, examenul medical urmând a fi efectuat în funcție de aceste riscuri specifice. Deși legislația specifică putem spune că este acoperitoare, există o serie de particularități care nu sunt suficient de bine reglementate, nefiind luate în calcul situațiile în care nu s-ar acționa cu bună credință.

Prin CCM au fost stabilite drepturi inferioare celor pe care unii dintre angajații din unitate le aveau în CIM-uri. Ce drepturi li se aplică într-o atare situație acelor angajați?

  • În momentul în care un contract colectiv de muncă (CCM) este deja aplicabil angajaților din unitatea respectivă, orice contract individual de muncă (CIM) ce este încheiat ulterior sau orice act adițional la vreun CIM existent trebuie să respecte prevederile din contractul colectiv, care este „legea părților” și stă pe o poziție superioară, conform Codului muncii. Practic, prevederile din CCM, atâta timp cât sunt în vigoare, sunt busola după care se orientează prevederile din CIM-urile și actele adiționale încheiate pe perioada de valabilitate a acelui CCM.
  • Chiar și dacă, prin absurd, într-un CIM încheiat azi se prevăd drepturi inferioare celor din CCM-ul existent, angajatul poate oricând să ceară respectarea dreptului prevăzut în CCM cu prioritate, pentru că CIM-ul său nu trebuia să prevadă acele drepturi inferioare.

Cel puțin teoretic, din 2023, trei tipuri de controale pot fi derulate de ANAF direct de la distanță, fără prezența contribuabilului

  • Din cele cinci tipuri de controale ce pot fi desfășurate anul acesta de ANAF, trei se pot derula de la distanță și fără prezența contribuabilului. Acestea sunt verificarea documentară (desk audit), inspecția fiscală și controalele inopinate.
  • Tendința este ca acest tip de controale să fie folosite tot mai mult deoarece, prin digitalizare, autoritatea fiscală a început să adune un volum imens de date de la companiile active în România – prin sistemul de monitorizare a caselor de marcat (vânzări zilnice), e-Factura (facturile emise pentru produse cu risc fiscal ridicat sau pentru achiziții publice), e-Transport (transporturi de bunuri riscante) și SAF-T (furnizori, clienți, taxe, înregistrări contabile, stocuri și active, facturi etc.). Având acces la aceste informații, autoritățile pot face cu ușurință verificări de la distanță.

Calendar util: Raportările anuale de mediu pentru companii

  • În ceea ce privește protecția mediului, companiile sunt obligate nu numai să desemneze sau să contracteze un responsabil pentru gestionarea corespunzătoare a deșeurilor, ci și să bifeze o serie de raportări anuale către Agenția Națională de Protecție a Mediului.
  • Pentru a ajuta agenții economici să prevină sancțiunile aplicate de către organele de control din domeniu, Green Environment Support a pregătit un calendar al termenelor limită de efectuare a raportărilor și reamintește, totodată, că omiterea sau întârzierea lor poate atrage după sine sancțiuni usturătoare din partea Gărzii Naționale de Mediu.