Noutati legislative
Declarația 101, necesară în 2023, a fost actualizată de ANAF
- Un ordin oficializat vineri de Fisc prevede atât introducerea declarației 101 consolidate, cât și modificarea formularului și a regulilor de completare pentru declarația 101 normală. Actul normativ a apărut în contextul în care 2023 este primul an în care se declară impozitul pe profit de către grupurile de firme.
- Declarația 101 consolidată este depusă online, în mod normal, până la data de 25 martie pentru anul anterior, însă dacă cel puțin unul dintre membrii grupului fiscal beneficiază de facilitățile de recapitalizare din OUG 153/2020, declarația 101 consolidată este depusă online, temporar, până la data de 25 iunie. Cele două declarații 101 mai au nevoie, însă, și de versiuni electronice puse la dispoziție de ANAF pentru a putea fi folosite.
- În Raportul special privind securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor, publicat recent de Avocatul Poporului, având la referință anii 2020, 2021 și prima jumătate a anului precedent, sunt oferite o serie de propuneri, printre care și modificări legislative ce țin de sfera SSM.
- Cea mai importantă dintre acestea ar fi modificarea definiției accidentului de muncă și considerarea ca accident de muncă și a evenimentelor ce produc incapacitate temporar de muncă de cel puțin o zi. Printre multe altele, Avocatul Poporului propune ca în toate contractele de muncă să se regăsească obligatoriu clauza privind riscurile specifice locului de muncă, angajatorului să aibă obligația de a cere consiliere casei județene de pensii în legătură cu prevenirea accidentelor de muncă și bolilor profesionale, precum și sancționarea contravențională a faptei de completare a certificatelor de concediu medical cu cod de indemnizație de boală obișnuită în loc de cod de indemnizație de accident de muncă sau de trasee.
- O directivă europeană privind salariul minim adecvat în fiecare stat membru UE trebuie implementată în legislația noastră până pe 15 noiembrie 2024, însă nu impune statelor membre și criteriile minimale care trebuie să stea la baza acestora.
- Cu ocazia participării la prezentarea unui raport privind corelarea salariului minim cu necesarul pentru un trai minim decent în România, unul dintre secretarii de stat din Ministerul Muncii a dat asigurări că deja a fost constituit un grup de lucru la nivelul ministerului pentru transpunerea directivei și că, cel mai probabil, se va merge pe varianta ca salariul minim să reprezinte 50% din salariul mediu pentru că, în România, „nu calculează nimeni salariul median în mod oficial”.
Încă o raportare fiscală ce vizează indirect comercianții online va fi introdusă în curând
- Directiva europeană 284/2020, care trebuie transpusă în legislația noastră până la finalul anului 2023 și apoi pusă în aplicare efectiv de la 1 ianuarie 2024, vizează crearea unui sistem european denumit CESOP, în care vor ajunge informațiile despre plățile transfrontaliere și beneficiarii lor – adică tranzacțiile în care plătitorul este într-un stat membru, iar beneficiarul plății este în alt stat membru.
- Astfel, autoritățile urmează să introducă, în cursul acestui an, o nouă raportare fiscală ce va viza indirect activitatea comercianților online. De această dată, obligația de raportare va reveni prestatorilor de servicii de plăți online, scopul fiind combaterea fraudelor de TVA. Potrivit planului Guvernului, un proiect de lege cu acest scop va fi aprobat în cursul lunii mai.
Declarația unică 2023: Raportarea veniturilor independente și plata taxelor aferente
- Potrivit prevederilor Codului fiscal, veniturile din activităţi independente cuprind veniturile din activităţi de producţie, comerţ, prestări de servicii şi veniturile din profesii liberale, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activităţi adiacente.
- Pentru aceste venituri, persoanele fizice datorează impozitul pe venit (cotă: 10%) și, în anumite condiții, contribuțiile la pensii (cotă: 25%) și la sănătate (cotă: 10%). Ele trebuie declarate anual până la 25 mai, iar taxele aferente trebuie plătite anual.
SAF-T: Firmele mijlocii depun în 2024 prima declarație cu partea de active
- Obligația de depunere a fișierului SAF-T intervine începând din ianuarie 2023 pentru contribuabilii mijlocii.
- Prima depunere a declarației cu partea de active se face la termenul situațiilor financiare pentru anul 2023, care este în primăvara anului 2024. Cu alte cuvinte, deoarece în 2022 nu exista obligația raportării fișierului SAF-T pentru mijlocii, la termenul bilanțurilor pe 2022 nu se depune nimic.
- Avocatul Poporului a formulat recent o excepție de neconstituționalitate în privința prevederilor Legii nr. 326/2022, care a adăugat la condițiile pe care trebuie să îndeplinească cei ce vor să obțină o autorizație de exploatare a jocurilor de noroc și una referitoare la deținerea mijloacelor tehnice pentru întocmirea unor baze de date referitoare la persoanele autoexcluse sau indezirabile, fără să precizeze însă și care e înțelesul acestor termeni.
- Conform Avocatului Poporului, din analiza legii și a expunerii sale de motive nu rezultă care e scopul legitim al reținerii, stocării și prelucrării datelor personale ale tuturor celor ce intră în incinta locațiilor unde se organizează și exploatează jocuri de noroc și nici al arhivării acestor date pe o perioadă de cinci ani, astfel instituinde-se o prezumție de dependență a tuturor persoanelor care intră în locațiile în care se organizează și exploatează jocuri de noroc.