Inregistrarea marcii: Cum ajuta la dezvoltarea afacerii si la vanzari mai bune
Fundamentul relatiei producator-consumator este, intr-o oarecare masura, comunicarea, intrucat producatorul trebuie sa „comunice” in asa fel incat sa-si atraga consumatorii si sa-i pastreze de-a lungul timpului.
Sarcina se dovedeste a fi destul de grea, avand in vedere evolutia pietei din ultimii ani sau, mai precis, multitudinea de produse ce apar constant pe rafturile magazinelor. Cu alte cuvinte, secretul unei bune relatii nu sta doar in cantitatea de produse pe care producatorul o ofera, ci si in felul in care face acest lucru, de modul lui de a se detasa de competitie si de a fideliza consumatorul. Astfel ca, indiferent de domeniul in care activeaza, o companie trebuie sa protejeze produsul pe care il scoate pe piata, iar cea mai buna cale de urmat in acest sens este cea referitoare la proprietatea intelectuala.
Pentru domeniul FMGC anul 2014 continua sa fie unul dificil din perspectiva deciziilor strategice ce trebuie luate pentru ca bunurile oferite sa ajunga in casele clientilor.
Provocarea este in continuare de a ramane in mintea consumatorului si nu doar de a intra.Se stie ca in acest domeniu nu este important ca un client sa te aleaga prima data ci dupa ce te-a ales o data sa o faca de fiecare data.
Privind lucrurile din perspectiva juridica imi propun sa raspund la intrebarea “ce rol are marca in decizia consumatorului final”?
Potrivit art. 2 din legea 84/1990 privind marcile si indicatiile geografice:”Poate constitui marca orice semn susceptibil de reprezentare grafica cum ar fi: cuvinte, desene, litere (…) cu conditia ca aceste semne sa permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi”
Asadar, marca este un semn susceptibil de reprezentare grafica care serveste la deosebirea produselor unei intreprinderi de cele apartinand altei intreprinderi.
De ce este necesar sa imi deosebesc produsele prin marca?
Deosebirea produselor unei intreprinderi de cele ale altei intreprinderi este importanta din doua motive:
- Marca este un mijloc de atragere al consumatorului
- Individualizarea produslui prin marca apara intreprinderea de actele de concurenta neloiala
Marca ajuta mai mult decat la deosebirea produselor unei intreprinderi de cele ale altei intreprinderi, marca reprezinta cartea de vizita a intreprinderii, sursa de informare a consumatorului, instrumentul de publicitate dar si mijlocul prin care intreprinderea isi recupereaza investitiile facute in calitate.
Este necesara inregistrarea marcii?
Prin art. 8 din legea 84/1998, legislatia nationala a adoptat sistemul atributiv in cadrul caruia dreptul la marca se dobandeste prin prioritate de inregistrare. Dreptul la marca apartine persoanei care inregistreaza prima un semn distinctiv.
Actele anterioare de folosire nu sunt opozabile, in masura in care nu s-a efectuat inregistrarea lor. Prin depunerea cererii inregistrare si constituirea depozitului se urmareste informarea publicului cu privire la proveninta produsului protejat.
In conformitate cu dispozitiile legale prevazute in art. 36 din legea 84/1998, inregistrarea marcii confera titularului sau dreptul exclusiv de exploatare si dreptul de a interzice tertilor sa foloseasca marca in activitatea comerciala fara consimtamantul sau.
Deci este necesar sa inregistram marca pentru a inlatura tentatia utilizarii ilicite. Este dificil de gestionat situatia in care o intreprindere utilizeaza semnul distinctiv (marca) in activitatea comerciala fara a-l inregistra iar o alta intreprindere merge si il inregistrareaza chiar daca nu il foloseste.
Exemplul celebru in Romania este Divizia A de fotbal. Acesteia i s-a schimbat denumirea in Liga 1 doar pentru ca cineva a inregistrat marca Divizia A si a interzis Ligii Profesioniste de Fotbal sa mai utilizeze aceasta marca.
Cum ma ajuta marca sa imi dezvolt afacerea?
Mai intai, intreprinderea trebuie sa se gandeasca la marca inainte de a lansa produsul pe piata deoarece marca reprezinta prezenta produsului in mintea consumatorului, iar daca marca nu este prezenta in mintea consumatorului, intreprinderea nu are niciun fel de prezenta in piata si daca nu are niciun fel de prezenta in piata, produsul/afacerea va rezista foarte putin.
Apoi, degeaba intreprinderea incearca sa ofere consumatorului tot ce are mai bun daca nu are in spate o marca puternica deoarece consumatorul va privi produsul ca pe o marfa, iar singurul criteriu de diferentiere intre marfuri este pretul.
In concluzie, marca ofera consumatorului garantia referitoare la produsele sale fara de care orice strategie de promovarea sau de vanzare este sortita esecului.